CFZF Blog #3 HET WHITEBOARD

“TO SCORE OR NOT TO SCORE”

Scores bijhouden op het whiteboard hoort bij CrossFit. Het wordt sinds jaar en dag gedaan in de meeste CrossFit boxen over de hele wereld. Toch zitten er naast de voordelen ook nadelen aan die scores. Wegen de voordelen op tegen de nadelen? En wat zijn de redenen om er dan vanaf te stappen?

Corona

Door de Coronamaatregelen kozen we ervoor om (tijdelijk) de scores niet meer op te schrijven. Vooral omdat het niet verstandig was om de stift door iedereen zijn handen te laten gaan. Het was gelijk een mooie proefperiode voor iets waar wij, de coaches van ZaanForce, het al vaker over hebben gehad. Voegen die scores op het bord nou iets toe of doet het soms meer kwaad dan goed?

Motivatie of Demotivatie?

Voor sommige CrossFitters is het zien van de score van hun workout buddy op het bord een goeie motivatie om er die dag extra hard tegenaan te gaan. Er leeft vaak een gezonde competitie tussen de sporters en er wordt met bewondering gekeken naar degene met de snelste tijd of de zwaarste gewichten. Het kan een streven zijn om je uiteindelijk ook te kunnen meten met deze fitboys & girls in jouw gym.
Toch kan die competitie soms ook wat ongezondere vormen gaan aannemen. Regelmatig zien we dat de techniek van de bewegingen er nogal bij inschiet omdat mensen teveel focussen op het bord, de snelheid en de score die ze willen halen. Blessures liggen dan op de loer en we weten, er werkt niks meer demotiverend dan een blessure.
Het goed tellen van de reps wil er in het fanatisme soms ook nog wel eens bij inschieten. Je buurman gaat bijvoorbeeld wel heel snel door de set van 30 burpees heen en opeens lig je een minuut op hem of haar achter. Ook behoorlijk demotiverend! Hoewel diegene hier natuurlijk voornamelijk zichzelf mee heeft, kan het wel zorgen voor frustratie en onbegrip bij de medesporters.
Door de focus van de score weg te halen kun je je beter richten op waar het echt om draait: jouw training, op jouw niveau van deze bewuste dag.

Zelfbewustzijn

Veel mensen gebruiken het bord, de scores en gewichten om te zien wat hun voorgangers hebben gedaan en bepalen zo de gewichten die zij willen gebruiken. Hoewel dat best een handig hulpmiddel is creëert het ook een bepaalde mate van gemakzucht. Je hoeft zo niet zelf na te denken over je eigen kunnen en hebt hierdoor minder of weinig zelfkennis over jouw huidige niveau en progressie.

Op het bord staan de voorgeschreven gewichten als richtlijn voor de workout. De coaches vertellen aan het begin van de les wat de intentie is van de workout en hoe zwaar het gewicht voor jou ongeveer zou moeten zijn. Het is dus ook belangrijk om goed op te letten tijdens de uitleg en niet weg te staan dromen over de sixpack van je buurman of -vrouw. Vervolgens is het aan jou om een beslissing te maken over hoe je de beweging of het gewicht aanpast naar jouw niveau. Neem hierin dus ook mee hoe jij je voelt deze dag. Heb je goed of slecht geslapen, heb je veel stress van je werk of heb je het gevoel dat je de hele wereld aankan? Uiteraard kun je de coach nog om extra hulp of advies vragen als je niet helemaal zeker bent van je zaak.

Als je de workout daarnaast ook nog eens voor de les al bekijkt (in de Sugarwod of WodApp) en nadenkt over wat er van je gevraagd wordt, begin je dus voorbereid en optimaal aan jouw training.

Loggen

Toch vinden we het wel belangrijk dat je scores, tijden en gewichten voor jezelf bij houdt. Eén van de sterke punten van onze manier van trainen is dat wat we doen meetbaar is. We kunnen deze data bijhouden en de workouts herhalen. Zo zien we of er vooruitgang is in onze resultaten en doelen. Voor het loggen van deze data gebruiken we de Sugarwod app. We moedigen iedereen aan om deze app te gebruiken om jouw progressie zo goed mogelijk te volgen en je elke dag goed voorbereid aan jouw workout te laten beginnen.
Het weglaten van de scores op het whiteboard brengt ons dus een aantal punten die wij als positief ervaren en we kiezen er nu dan ook voor om hier verder mee te gaan.

By |2020-07-25T16:27:04+00:00juli 25th, 2020|ZF Blogs|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

Spring naar toolbar